آزمون


برخی نمایندگان، سازمان های حقوق بشری و روزنامه های انگلیسی، به حال نیمه برافراشته درآمدن پرچم انگلیس را بر فراز ساختمان های دولتی این کشور، نشانه ای از سرسپردگی حاکمان لندن به خاندان آل سعود دانسته اند.«پادشاه و حکومت عربستان، ناقض حقوق بشر بوده اند»...

ساعتی پس از انتشار خبر درگذشت عبدالله عبدالعزیز در بامداد روز جمعه، مقامات انگلیسی پرچم های انگلیس را بر فراز ساختمان های دولتی و پارلمان انگلستان به مدت 12 ساعت به حال نیمه برافراشته درآوردند.

 

پرچم نیمه برافراشته انگلیس در پی مرگ پادشاه عربستان


با این حال، این اقدام دولت انگلیس، با انتقاد شماری از نمایندگان مجلس، گروه های مدافع حقوق بشر و شماری از روزنامه های این کشور همراه شد.
 

از جمله این نمایندگان معترض، «داگلاس کراسول» از حزب «اتحاد بریتانیا» (یا «یوکیپ»)، ضمن اشاره به اقدامات ضد بشری پادشاه عربستان، به اقدام دولت لندن اعتراض کرد و گفت، ما این اقدام دولت را با توجه به پیشینه حقوق بشری پادشاه عربستان، اقدام «افراط گرایانه و توجیه ناپذیر» می دانیم. 
 

«پائول فیلین»، نماینده حزب کارگر در مجلس عوام انگلیس، اقدام دولت را اقدامی ناشی از «تملق بچگانه» و نشانه «سرسپردگی بیش از حد به پادشاهان و حاکمان کشورهای خارجی» توصیف کرده است.  
 

«رو داویدسون»، یک عضو حزب محافظه کار  پارلمان اسکاتلند نیز اقدام برای نیمه افراشته کردن پرچم انگلیس محکوم کرده و آن را اقدامی «احمقانه» و «بی معنا» برشمرده است.


برخی گروه های مدافع حقوق بشر و روزنامه های انگلیس از جمله ایندیپندنت نیز روز جمعه با اشاره به وضع بد حقوق بشرعربستان سعودی در دوران زمامداری  عبدالله در ریاض، تاکید کرده اند: این اقدام انگلیس در برافراشته کردن پرچمش درحالی صورت می گیرد که ریاض، هفته گذشته، یک وبلاگ نویس سعودی را به هزار ضربه شلاق و 10 سال زندان حبس محکوم کرد.

انتقاد رسانه های انگلیس از دولت لندن به علت حمایت از حکومت ریاض در پی مرگ عبدالله عبدالعزیز، پادشاه عربستان

 

روزنامه «دیلی میل» در این زمینه، به اجرای حکم اعدام یک زن با شمشیر در خیابان های عربستان اشاره کرد و از آن انتقاد کرد. این روزنامه، سر بریدن، رویکردهای خشونت بار و حمایت از تروریسم را از جمله اقدامات رایج و مورد حمایت عربستان دانست که ممکن است منطقه خاورمیانه را به آتش بکشاند.

 

روزنامه «گاردین» نیز در مطلبی، به سفر نخست وزیر و ولیعهد انگلیس به عربستان برای شرکت در مراسم درگذشت عبدالله عبدالعزیز، پادشاه عربستان، اشاره کرد و نوشت: این سفر در میان، انتقادهای فزاینده از به حال نیمه برافراشته درآمدن پرچم انگلیس به این مناسبت صورت می گیرد.

 

انتقاد فزاینده از به حال نیمه برافراشته درآمدن پرچم انگلیس در پی درگذشت پادشاه عربستان

 

وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش انگلیس در واکنش به این انتقادها، نیمه برافراشته کردن پرچم این کشور را مطابق با پروتکلی اعلام کرد که برابر آن، این اقدام برای مرگ سران و پادشاه های دیگر کشورها مجاز شمرده شده است.
 

با وجود این انتقادها، «تونی بلر»، نخست وزیر پیشین انگلیس، جمعه شب در مصاحبه ای تلویزیونی، ملک عبدالله را از هم پیمانان پایدار غرب، حامی روابط بهتر شرق و غرب و مخالف افراط گرایی خواند.
 

نخست وزیر پیشین انگلیس، با بیان اینکه «از دید من، نبود ملک عبدالله برای ما بسیار محسوس خواهد بود»، مدعی شد، وی ضمن مقابله با افراط گرایی، مدافع گفتگو میان ادیان، عامل ثبات و پیشرفت کشورش و از متحدان پایدار غرب و از حامیان  جدی بهبود روابط میان شرق و غرب بود.

 

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که عربستان، در تشکیل و فعالیت گروه های تروریستی در منطقه و ناامن کردن خاورمیانه و جهان، سابقه دیرین دارد؛ در زمینه اقتصادی نیز همکاری هایی که با غرب دارد، سبب شده است در عرضه نفت در بازارهای جهانی مطابق با خواست هم پیمانان غربی اش و در ازای حمایت ها و چشم پوشی ها از تخلفات حقوق بشری خود، اقدام کند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی