آزمون


پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا گزارش کرد که کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درصدد است روز سه‌شنبه (۷ بهمن ماه) در خصوص وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران جلسه استماع برگزار کند...

کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان در صدد است روز سه‌شنبه همین هفته در خصوص وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران جلسه استماع برگزار کند.

طبق این گزارش، برگزاری این جلسه درست دو هفته قبل از سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه مشترک  11 فوریه (22 بهمن ماه) کنگره صورت می‌گیرد.

کارشناسان مرکز راهبردها و ارزیابی‌ها، بنیاد دفاع از دموکراسی، شورای روابط خارجی و موسسه بروکینگز قرار است در این جلسه استماع حضور پیدا کنند.

«اد رویس» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای درباره این جلسه استماع اعلام کرد: «این جلسه استماع و دیگر استماع‌های این کمیته به زودی برگزار خواهد شد تا رویکرد مذاکره دولت آمریکا و چالش‌های پیش روی رسیدن به توافق موثر با ایران، مورد بررسی قرار گیرد.»

نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضد ایرانی را در نوبت معرفی دارند.

درطرح اول «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند تحریم‌های مشروط علیه ایران تصویب کنند.

طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است.

بر اساس طرح کرک - منندز که گفته می‌شود حمایت بسیاری از سناتورها در هر دو حزب را به همراه خود دارد، تحریم‌هایی را به تصویب می‌رساند که در صورت «شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به توافق» اجرایی می‌شود. حامیان این طرح در تلاش هستند تا حد نصاب کافی برای «ضد وتو» کردن آن را در میان نمایندگان سنا جلب کنند. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور امکان وتوی مصوباتی که آرای دو سوم نمایندگان سنا را به دست آورده باشد، ندارد.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در حالی از روز 28 دی (18 ژانویه) در شهر ژنو سوئیس برگزار شد که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در همین شهر به دست آمد، قرار بود طرفین نهایتا ظرف یکسال، یعنی تا سوم آذر 93 (24 نوامبر 2014)، به توافق نهایی دست یابند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا مهلت این مذاکرات، دو بار تمدید شود.

ضرب‌الاجل جدید مذاکرات هسته‌ای، 9 تیر ماه 94 (30 ژوئن 2015) اعلام شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی